• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 29 تیر 1398
کد مطلب : 66873
+
-

حافظان صنایع دستی کرمان در  پیچ مشکلات

بسیاری از خانواده‌های کرمانی درآمدی جز تولید صنایع دستی ندارند و در شرایط فعلی، ‌ادامه کار برای آنها دشوار است

صنایع دستی
حافظان صنایع دستی کرمان در  پیچ مشکلات

بانوان کرمانی تولید بخش مهمی از صنایع دستی این استان را به دوش دارند و اشتغال بانوان رونق خوبی به این بخش مهم و باسابقه می‌بخشد. این در حالی است که آن‌ها برای تولید صنایع دستی با مشکلات فراوانی مانند نداشتن بیمه و نبود بازار فروش مواجه هستند. 

به گزارش ایرنا، یک هنرمند و تولید‌کننده صنایع دستی شهرستان بم گفت: کرمان از نظر تولیدات و تنوع صنایع دستی جزو استان‌های سرآمد کشور است و برخی صنایع دستی این استان مانند قالی و گلیم آوازه جهانی دارد. 

«شبنم بسطامی» با اشاره به قدمت و سابقه زیاد صنایع دستی کرمان افزود: بانوان کرمانی در تولیدات صنایع دستی نقش اصلی را دارند و بخش بزرگی از هزینه‌های اقتصادی خانواده را تأمین می‌کنند. 

وی افزود: دختران و زنان کرمانی طی سال‌های متمادی ساعت‌های زیادی از اوقات خود را صرف تولید صنایع دستی مانند پته، قالی، گلیم و غیره می‌کردند و این میراث را برای نسل‌های بعد هم به جا گذاشتند. 

این مدرس و هنرمند شهرستان بم تاکید کرد: صنایع دستی و زیورآلات بانوان کرمانی در گذشته همواره زینت‌بخش خانه‌ها بود، اما امروز اغلب مردم ترجیح می‌دهند صنایع دستی غیر بومی را برای تزئین منازل خود استفاده کنند که ضربه بزرگی به این هنر اصیل محلی وارد می‌کند. 
وی با اشاره به وجود برخی مشکلات در حوزه صنایع دستی کرمان افزود: بیشتر امور مربوط به صنایع دستی توسط خود فعالان و هنرمندان این هنر انجام می‌شود و کمک‌های دولتی چشمگیر نیست. 

بسطامی گفت: فعالان حوزه صنایع دستی در اموری مانند بیمه، مالیات و تسهیلات انتظاراتی دارند که باید مسئولان به آن‌ها توجه کنند تا شاهد رونق تولید صنایع دستی استان باشیم. 


لزوم بازاریابی

بسطامی گفت: فعالان و هنرمندان صنایع دستی نیز باید با بازاریابی و تبلیغات و همکاری یکدیگر چرخه تولید و فروش را در این حوزه تکمیل کنند، تا اقتصاد پایدار به‌ویژه برای بانوان در استان شکل گیرد. 

وی با بیان این‌که هزینه‌های راه‌اندازی کسب و کار در بخش صنایع دستی افزایش یافته است، گفت: باید با همکاری دولت و بخش خصوصی مراکز تولید و فروش صنایع دستی ایجاد شود تا تولیدات بانوان که بیشتر خانگی هستند به بازار راه پیدا کنند. 


رقابت سخت با وارداتی‌ها 

بسطامی ادامه داد: بسیاری از خانواده‌ها درآمدی جز تولید صنایع دستی ندارند و با وجود فروش صنایع دستی وارداتی، غیر اصیل و بی‌کیفیت، فعالیت کردن برای آن‌ها دشوار شده است. 

هنرمند صنایع دستی استان کرمان با اشاره به لزوم به کار بردن خلاقیت در تولیدات تاکید کرد: ضمن این‌که اصالت کار را باید حفظ کنیم برای ایجاد جذابیت، تولیدات باید متنوع و همراه با نوآوری باشند. 

بسطامی با بیان این‌که حدود ۱۵ سال است در صنایع دستی مانند دوخت پته و زیورآلات فعالیت می‌کنم، افزود: در سال‌های اخیر سعی کردیم تلفیقی از صنایع دستی مختلف در تولیداتمان ایجاد کنیم که با استقبال روبه‌رو شده است. 

وی گفت: اگرچه نحوه تولید صنایع دستی سینه به سینه و نسل به نسل به ما رسیده و حفظ شده است، باید برای رقابت با سایر بازارهای دنیا آموزش را در دستور کار قرار دهیم و با تکنیک‌ها و روش‌های جدید آشنا شویم. 

مدرس و هنرمند صنایع دستی کرمان ادامه داد: هم‌اکنون در مؤسسه آموزشی داودیه بم مشغول آموزش صنایع دستی هستم که حدود ۴۰ نفر در رشته پته‌دوزی مشغول آموزش هستند. 

وی با اشاره به استقبال بسیار خوب بانوان از این هنر سنتی تاکید کرد: باید به این نیروها و استعدادها بها دهیم تا تولید صنایع دستی در کیفیت و کمیت پیشرفت کنند. 


ساماندهی هنرمندان صنایع دستی استان 

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: طرح شناسایی و ساماندهی هنرمندان صنایع دستی استان کرمان اجرا می‌شود. 

 «فریدون فعالی» افزود: اجرای موفق این طرح منوط به همکاری هنرمندان صنایع دستی و بخش خصوصی است. 

وی به موضوع برون‌سپاری برخی فعالیت‌ها در حوزه صنایع دستی به بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: یکی از سیاست‌های دولت واگذاری برخی فعالیت‌های اجرایی به بخش‌خصوصی است. 

فعالی با اشاره به این‌که صنایع دستی استان نیازمند حمایت‌های جدی از سوی بخش دولتی و خصوصی است، گفت: ایجاد ثروت و بهبود عملکرد حوزه صنایع دستی در زمینه‌های تولید، عرضه و اشتغال پایدار از مزیت‌های ورود بخش خصوصی به حوزه صنایع دستی است. 

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با تاکید بر این‌که نباید فقط در حمایت از صنایع دستی سخن گفت بلکه در عمل و رفتار نیز باید حامی واقعی بود و پلی دو سویه بین هنرمندان و مدیران برقرار کرد، گفت: باید اقدامات حمایتی در کل استان با توزیع رشته‌های صنایع دستی تمام شهرستان‌های استان احیا و تقویت شود که در این زمینه اتحادیه صنایع دستی می‌تواند نقش مؤثری را ایفا کند. 


کاربردی کردن صنایع دستی 

فعالی به لزوم کاربردی کردن صنایع دستی در زندگی روزمره مردم اشاره کرد و افزود: در کنار تولید صنایع دستی باید فرهنگ استفاده از این محصولات نیز در بین مردم رواج پیدا کند چراکه منسوخ شدن بسیاری از رشته‌های صنایع دستی به دلیل کاربردی نبودن آن‌ها بوده است. 

وی به احیای رشته‌های منسوخ‌شده صنایع دستی با همکاری بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: باید با برنامه‌‌ریزی و زمان‌بندی مناسب برای احیای رشته‌های منسوخ‌شده یا در حال منسوخ شدن تلاش شود. 

فعالی به قدرت بخش خصوصی در بازتاب و آشکار ساختن توانمندی‌های هنرمندان صنایع دستی اشاره کرد و گفت: این اداره کل به عنوان بخش حاکمیتی، بستر و شرایط لازم را برای بخش خصوصی فراهم خواهد ساخت تا این بخش در بالقوه کردن استعدادهای صنایع دستی استان کرمان توانمندتر از گذشته عمل کند.


درآمدزایی برای هنرمندان بخش صنایع دستی

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با بیان این‌که یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بخش صنایع دستی و مهم‌ترین مطالبه هنرمندان بحث فروش و بازاریابی محصولات صنایع دستی است، گفت: باید بازارچه دائمی صنایع دستی راه‌اندازی شود تا گردشگران از نزدیک با صنایع دستی بومی مردم کرمان آشنا شوند. 

 «فریدون فعالی» با بیان این‌که در حال حاضر افزون بر هزار نفر عضو اتحادیه صنایع دستی استان کرمان هستند، افزود: امیدواریم با حمایت‌های این اداره کل شاهد افزایش روزافزون تعداد اعضای این اتحادیه در سنوات آینده باشیم. 
 فعالی به اهمیت ایجاد درآمد و توزیع عادلانه آن در بین هنرمندان از طریق اتحادیه صنایع دستی استان اشاره کرد و گفت: توسعه و فراهم کردن زمینه اشتغال و کسب و کار پایدار به‌ویژه در روستاهای دورافتاده با همکاری اتحادیه صنایع دستی از اهداف عالی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید